Sakari Alhopuron säätiöltä lähes 900 000 euroa lääketieteen ja luonnontieteen tutkimukseen

Sakari Alhopuron säätiö on myöntänyt lääketieteen ja luonnontieteen tutkimukseen kaikkiaan lähes 900 000 euroa. Apurahaa jaetaan tänä vuonna yhteensä 18 tutkijalle. Osa heistä saa jatkorahoitusta säätiön tuella aiemmin käynnistyneen tutkimushankkeen jatkamiseen.

Julkaistu: 25.5.2022

Sakari Alhopuron säätiön hallitus on päättänyt rahoittaa 18 postdoc-tutkijan työtä yhteensä lähes 900 000 eurolla. Apurahoilla rahoitetaan korkeatasoista lääketieteellistä ja luonnontieteellistä tutkimusta.

– Ansiokkaita hakemuksia tuli tänäkin vuonna paljon – hieman viime vuotta enemmän, säätiön hallituksen puheenjohtaja, lääkintöneuvos Sakari Alhopuro kertoo.

Säätiö haluaa kannustaa lahjakkaita nuoria tutkijan uralle ja tukea tutkimustyön jatkumista myös tohtorin tutkinnon jälkeen. Säätiö korostaa tutkimustoiminnan jatkuvuuden tärkeyttä.

– Tutkijan työ on pitkäjänteistä, eikä tuloksia synny hetkessä. Lupaavan ja laadukkaan tutkimuksen ei pidä kaatua rahoituksen puutteeseen. Tänä vuonna säätiö myönsi jatkorahoitusta kaikkiaan kuudelle hankkeelle, Alhopuro jatkaa.

Ihmisen ja luonnon hyvinvointi yhteydessä toisiinsa

Monet tuettavat hankkeet linkittyvät elintavoissamme ja elinympäristössämme tapahtuneisiin muutoksiin. Vaikutukset näkyvät sekä ihmisen että luonnon hyvinvoinnissa.

– Elämme aikaa, jolloin elinympäristössämme tapahtuu tulevaisuutemme kannalta merkittäviä muutoksia. Ilmastonmuutos, luontokato ja antibioottien tehon heikkeneminen ovat esimerkkejä globaaleista ongelmista, joita on pyrittävä hillitsemään kaikin tavoin. Tutkijoilla on tässä työssä tärkeä rooli, Alhopuro painottaa.

Rahoitusta saaneet tutkimushankkeet ja apurahansaajien nimet löytyvät täältä.

p. +358 40 503 9609, carita.rantanen@sakarialhopuronsaatio.fi

Lääkintöneuvos Sakari Alhopuron perustaman säätiön tavoitteena on tukea ja edistää korkeatasoista lääketieteellistä tutkimusta, luonnon monimuotoisuutta, yrittäjyyttä sekä suomalaisen yhteiskunnan hyvinvointia ja kulttuuria.