Ensimmäinen Sakari Alhopuro -palkinto professori Kalervo Väänäselle ja saaristoluontokuvaaja Jaakko Ruolalle

Sakari Alhopuron säätiön hallitus on myöntänyt Sakari Alhopuro -palkinnon professori Kalervo Väänäselle ja luontokuvaaja Jaakko Ruolalle. Tunnustus myönnettiin vaikuttavasta työstä, jota palkitut ovat tehneet Saaristomeren suojelun edistämiseksi. Nyt ensimmäistä kertaa myönnetty palkinto on suuruudeltaan 50 000 euroa, ja summa jaetaan tasan palkinnonsaajien kesken.

Julkaistu 19.10.2022

Sakari Alhopuro -palkinto ojennettiin tänään Turun yliopiston rehtorina vuosina 2012–2019 toimineelle professori Kalervo Väänäselle ja saaristoluontokuvaaja Jaakko Ruolalle. Palkinto myönnettiin tunnustuksena ansiokkaasta työstä, jota Väänänen ja Ruola ovat tehneet Saaristomeren suojelutoimenpiteiden edistämiseksi ja niiden merkityksen nostamiseksi kansallisen huomion kohteeksi.

– Vuonna 2018 Väänänen perusti Turun yliopiston, Åbo Akademin ja Turun ammattikorkeakoulun tutkijoista monitieteisen tutkimusryhmän, joka sai tehtäväkseen kehittää uusia keinoja fosforin poistamiseksi meriympäristöstä. Väänänen on henkilökohtaisella panoksellaan vaikuttanut siihen, että Turku on Suomen ainoa kaupunki, jonka yliopistot ovat profiloituneet merentutkimukseen, Sakari Alhopuron säätiön hallituksen puheenjohtaja Sakari Alhopuro kertoo.

Väänänen on myötävaikuttanut myös siihen, että Turun yliopiston Seilissä sijaitsevan Saaristomeren tutkimuslaitoksen kenttäaseman laboratorioita ja opetustiloja ryhdyttiin ajanmukaistamaan.

Rehtorikautensa jälkeen Väänänen laati Ainutlaatuinen Saaristomeri -ohjelman käyttöön perusteellisen katsauksen Saaristomeren nykytilasta ja siihen johtaneista syistä sekä konkreettisen toimenpideohjelman ongelmien ratkaisemiseksi. Saaristomeren siniseksi kirjaksi nimetty teos herätti huomiota myös Suomen hallituksessa, joka nosti Saaristomeren suojelun hallitusohjelmaan ja osaksi Itämeren kansainvälisiä suojelutoimia.

– Ainutlaatuinen Saaristomeri -ohjelma on lisännyt merkittävästi tietoisuutta Saaristomeren tilanteen vakavuudesta sekä välittömästä tarpeesta puuttua ongelmiin konkreettisesti. Ohjelman tavoitteena on, että Saaristomeri saadaan pois Itämeren merellisen ympäristön suojelukomission (HELCOM) Hot Spot listalta vuoteen 2027 mennessä, Alhopuro sanoo.

Ruola on tuonut Saaristomeren ainutlaatuisuutta ja haavoittuvuutta esiin myös luontokuvillaan, jotka on koottu vuonna 2017 ilmestyneeseen Saaristomeren panoraama -teokseen. Kirjaa valmistellessaan Ruola keskusteli lukuisten Saaristomeren ekologiaan erikoistuneiden asiantuntijoiden kanssa. Nämä keskustelut sysäsivät liikkeelle operaation nimeltä Ainutlaatuinen Saaristomeri.

Kuvia medialle

Toimitusjohtaja Carita Rantanen, p. 040 503 9609, carita.rantanen@sakarialhopuronsaatio.fi
Professori Kalervo Väänänen, p. 040 701 1303, kalervo.vaananen@utu.fi
Saaristoluontokuvaaja Jaakko Ruola, p. 040 031 7585, jaakko.ruola@gmail.com