Sakari Alhopuron säätiöltä yli 880 000 euroa lääketieteen ja luonnontieteen tutkimukseen

Sakari Alhopuron säätiö jakoi tänä vuonna apurahoja yhteensä 18:lle lääketieteen ja luonnontieteen tutkijalle. Heistä 7 eli yli kolmannes saa jatkorahoitusta säätiön tuella aiemmin käynnistyneen tutkimushankkeensa jatkamiseen. Säätiö korostaa pitkäjänteisen tutkimustyön tärkeyttä.

Julkaistu 30.5.2023

Sakari Alhopuron säätiön hallitus on päättänyt rahoittaa lääketieteen ja luonnontieteen postdoc-tutkijoiden työtä yhteensä 881 936 eurolla. Suurimmat apurahat olivat 60 000 euron suuruisia. Tutkijoille myönnettiin joko henkilökohtaista apurahaa, hankeapurahaa tai molempia samanaikaisesti. Yli kolmasosa nyt myönnetyistä apurahoista on jatkorahoitusta, jonka turvin tutkija voi jatkaa säätiön tuella aiemmin käynnistynyttä tutkimushankettaan.

– Haluamme tukea lahjakkaita tohtorin tutkinnon suorittaneita tutkijanuran jatkamisessa ja olla näin turvaamassa korkeatasoisen lääketieteellisen ja luonnontieteellisen tutkimuksen jatkuvuutta Suomessa, Sakari Alhopuron säätiön hallituksen puheenjohtaja Pentti Huovinen sanoo.

Säätiölle tuli kaikkiaan 154 hakemusta, joista 18 eli noin joka kymmenes sai rahoituksen. Apurahahakemuksia tuli eniten Turun, Helsingin, Tampereen ja Oulun yliopistoista.

– Suomessa tehdään erittäin monipuolista lääketieteellistä ja luonnontieteellistä tutkimusta. Erityisen ilahduttavaa oli lääketieteellisten hakemusten jakautuminen useille erikoisaloille. Ilman korkeatasoista tutkimusta ja työhönsä sitoutuneita tutkijoita terveydenhuolto ei pysty tarjoamaan tehokasta ja ajantasaista hoitoa suomalaisille, Huovinen toteaa.

Sakari Alhopuron säätiö on kuluneen kolmen vuoden aikana tukenut Helsingin yliopistossa tehtävää koronarokotetutkimusta miljoonalla eurolla. Varsinaisten apurahojen lisäksi säätiö päätti jatkaa nenäsumuterokotteen kehittämiseen tähtäävän tutkimustyön tukemista 60 000 euron lisärahoituksella. Tutkimuksen tavoitteena on uuden sukupolven SARS-Cov-2-rokote, jota voidaan muokata nopeasti uusien virusvarianttien ilmaantuessa.

Rahoitusta saaneet tutkimushankkeet ja apurahansaajien nimet löytyvät täältä.

p. +358 40 503 9609, carita.rantanen(at)sakarialhopuronsaatio.fi

Hallituksen puheenjohtaja Pentti Huovinen
p. +358 40 505 2284, pentti.huovinen(at)sakarialhopuronsaatio.fi

Lääkintöneuvos Sakari Alhopuron perustaman säätiön tavoitteena on tukea ja edistää korkeatasoista lääketieteellistä tutkimusta, luonnon monimuotoisuutta, yrittäjyyttä sekä suomalaisen yhteiskunnan hyvinvointia ja kulttuuria.