Sakari Alhopuron säätiöltä miljoona euroa suomalaiseen rokotetutkimukseen

Sakari Alhopuron säätiön hallitus on päättänyt lahjoittaa miljoona euroa professori Kalle Sakselan tutkimusryhmälle. Varat suunnataan koronavirukseen liittyvään virologiseen perustutkimukseen.

Julkaistu 25.2.2021

– Säätiö pitää suomalaista rokotetutkimusta erittäin tärkeänä pandemian taltuttamiseksi. Pidemmän aikavälin tavoitteena on turvata Suomessa tehtävän tutkimuksen jatkuminen. Tuleviin pandemioihin varautuminen edellyttää alan korkeatasoista osaamista, jota lahjoituksellamme haluamme tukea, säätiön perustaja, lääkintöneuvos Sakari Alhopuro sanoo.

Helsingin yliopiston virologian professori Kalle Sakselan mukaan Sakari Alhopuron säätiön tekemä lahjoitus parantaa ratkaisevasti tutkimustyön edellytyksiä – nyt ja tulevaisuudessa.

Alustavien tulosten perusteella Sakselan tutkimusryhmän kehittämä nenäsumuterokote antaa merkittävästi tehokkaamman suojan virusta vastaan kuin lihakseen pistettävät rokotteet. Rokote on myös nopeasti räätälöitävissä viruksen muuttuessa, mikä mahdollistaa kilpajuoksun kärjessä pysymisen.

– Ensisijainen tavoitteemme on kehittää mahdollisimman hyvä rokote koronavirusta vastaan. Laajempana tavoitteena on parantaa Suomen kykyä varautua tuleviin pandemioihin ja elvyttää teollista rokotevalmistusta Suomessa, Saksela sanoo.

Saksela painottaa, että kaiken perustana on yliopistoissa tehtävä korkeatasoinen tutkimus.

– Sakari Alhopuron säätiön tekemä lahjoitus parantaa ratkaisevasti toimintamme edellytyksiä. Se mahdollistaa Helsingin yliopiston rokotetutkimustiimin laajentamisen ja turvaa pitkäjänteisen toiminnan. Tämä on monella tapaa aivan mahtava uutinen, Saksela sanoo.

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Carita Rantanen
p. +358 40 503 9609, carita.rantanen(at)sakarialhopuronsaatio.fi

Professori Kalle Saksela
p. +358 50 569 1902, kalle.saksela@helsinki.fi

Kalle Sakselan kuva: Linda Tammisto, Helsingin yliopisto

Lääkintöneuvos Sakari Alhopuron perustaman säätiön tavoitteena on tukea ja edistää korkeatasoista lääketieteellistä tutkimusta, luonnon monimuotoisuutta, yrittäjyyttä sekä suomalaisen yhteiskunnan hyvinvointia ja kulttuuria. Säätiön hallitus tekee päätökset haettaviksi tulevien apurahojen vuosittaisista painopistealueista, joista tiedotetaan säätiön verkkosivuilla.