Pulssin tarina jatkuu

Lääkintöneuvos Sakari Alhopuro perusti säätiön

Lääkäriasema Pulssin perustaja ja pitkäaikainen omistaja Sakari Alhopuro on perustanut säätiön. Säätiön omaisuus muodostuu Pulssin myyntituloista ja niille kertyneistä sijoitustuotoista. Säätiö haluaa edistää ja tukea lääketieteellistä tutkimusta, luonnon monimuotoisuutta, yrittäjyyttä sekä kulttuuria ja yhteiskunnan hyvinvointia. Säätiö aloittaa toimintansa tammikuussa 2020.

Julkaistu 12.11.2019

Turkulaisen Lääkäriasema Pulssin perustaja ja pitkäaikainen omistaja Sakari Alhopuro on perustanut säätiön. Säätiön peruspääoma koostuu Pulssin myyntituloista ja niille kertyneistä sijoitustuotoista. Pulssin myynnistä saatu kauppahinta sijoitettiin kokonaisuudessaan suomalaisiin pörssiyrityksiin. Säätiön varallisuus on tällä hetkellä noin 42 miljoonaa euroa.

Lääkintöneuvos Sakari Alhopuron nimeä kantavan säätiön tavoitteena on edistää ja tukea korkeatasoista lääketieteellistä tutkimusta; monitieteistä ympäristötutkimusta, luonnon monimuotoisuutta ja luonnonsuojelua; kulttuuria ja suomalaisen yhteiskunnan hyvinvointia sekä liikesivistystä ja yrittäjyyttä.

– Säätiö myöntää apurahoja ja palkintoja ansioituneille tutkijoille ja korkeatasoisille hankkeille. Hakuohjeet ja hakuaika julkaistaan säätiön internetsivuilla tammikuussa, Alhopuro kertoo.

– Pulssin menestystarinaa oli aikoinaan rakentamassa kaikkiaan noin 500 pulssilaista – yritys lukeutui maamme suurimpiin yksityisiin lääkärikeskus-sairaaloihin. Säätiö on perustettu edistämään ihmisen, luonnon ja yhteiskunnan hyvinvointia, mutta samalla se on myös eräänlainen kunnianosoitus jokaiselle pulssilaiselle.

Sakari Alhopuron säätiön toimitusjohtajaksi on nimitetty KTM Carita Rantanen. Säätiön hallituksen puheenjohtajana toimii Sakari Alhopuro ja varapuheenjohtajana Turun yliopiston bakteeriopin professori Pentti Huovinen. Heidän lisäkseen säätiön hallituksen jäseninä ovat Turun yliopiston ympäristötutkimuksen professori emeritus Ilppo Vuorinen ja asianajaja, varatuomari Jyri Heinonen.

Sakari Alhopuron säätiö aloittaa toimintansa tammikuussa 2020.

Sakari Alhopuro, Sakari Alhopuron säätiön hallituksen puheenjohtaja
p. 040 052 1019, sakari.alhopuro@sakarialhopuronsaatio.fi

Carita Rantanen, Sakari Alhopuron säätiön toimitusjohtaja
p. 040 5039 609, carita.rantanen@sakarialhopuronsaatio.fi

Sakari Alhopuro on lääketieteen ja kirurgian tohtori, turkulaisen Lääkäriasema Pulssin entinen omistajayrittäjä ja nykyinen suurlahjoittaja. Jo ennen säätiön perustamista Alhopuro on lahjoittanut tieteeseen ja koulutukseen yhteensä noin 4,8 miljoonaa euroa. Alhopurolle on myönnetty lääkintöneuvoksen arvonimi. Vuonna 2016 Sakari Alhopuro vihittiin Turun yliopiston kauppakorkeakoulun kauppatieteiden kunniatohtoriksi.